Статуетката е с големина 9,5 см. Откритаеие подарена от дарител,


с. 1
In English:

http://sinia-planeta.com/ENG/tatul.htm

http://www.guardian.co.uk/arts/news/story/0,11711,1523880,00.html


**************
in Bulgarian:
http://www.standartnews.com/archive/2005/07/08/folio3/index.htm
Петък, 8 Юли 2005

448915a.jpg


Tatul
Уникатът може да е бил част от подвижен олтар

Откриха бронзов Орфей до Татул

Римската статуетка потвърждава, че там е имало светилище на митичния певец


Бронзовият Орфей държи лира в лявата си ръка

Фото Галина Стефанова

Уникална римска бронзова статуетка на Орфей бе открита при археологическите разкопки край момчилградското село Татул. Тя е датирана към края на I-II в. след н. е. "Става дума за прекрасно изображение на мъж с характерна прическа, с много добри пропорции на тялото. Облегнал се е с лявата ръка на лира върху поставка, а в дясната ръка над главата си държи плектър, както стана ясно след огледа на специалисти", обясни пред "Стандарт" проф. Николай Овчаров от Археологическия музей на БАН, който ръководи екипа.

Статуетката е с големина 9,5 см. Открита е и е подарена от дарител, пожелал анонимност. Категорично е обаче, че е намерена при склоновете на светилището на Татул.

Скулптурата има останки от щифтове за прикачане, което говори, че е възможно да е част от цяла експозиция или подвижен олтар.

Статуетката несъмнено е свързана с богатия римски период, убедени са археолозите. Проучванията сочат, че вероятно храмът, открит миналото лято, е построен към втората половина на I в. Както е известно, има и късно бронзово светилище, което се разраства през римския период. Трапезарията, която е на запад от храма, е с изключително богата керамика - I-IV в. Затова намирането на римска статуетка не е нещо, което ни изненадва, допълва историкът. Не е изненада и местоположението, защото цялата околност на 1-2 км е осеяна с такива обекти. Намира се изобилна керамика и монети отпреди новата ера, и от римския период. Често подобни ритуални материали са оставяни или хвърляни по склоновете на светилището при обреди.

Ясно е, че откритият герой е свързан изцяло с музиката, защото атрибутите, с които е изобразен са такива. Според специалиста по римска пластика Павлина Илиева от Археологическия музей на БАН става ясно, че предметът в дясната ръка на героя е т. нар. плектър. Това е тънка рогова или целулоидна пластина, с която при свирене се придърпват струните на музикалния инструмент.

Сравнително малко изображения на Орфей са достигнали до наши дни и те са главно преди н. е.

Известни са такива и от римския период, макар по-малко, посочи проф. Овчаров. Като пример той посочи Свирещия Орфей със слушащите го животни около него, мозайка от Палермо от III в. Там героят е със същите атрибути - лира и плектър.

Можем да кажем, че става въпрос за едно изключително рядко изображение от римската епоха на Орфей, убеден е проф. Овчаров. Специалистите допускат и втора възможност. Друг бог, който се изобразява с музикални инструменти, е Аполон. Но изследванията показват, че държи обикновено в ръката си патера, а в другата ръка плектър за свирене. Често при боговете, които имат различни функции, се слагат различните им атрибути, сочат изследванията. В случая обаче героят е изобразен само като музикант, което по моя преценка е още едно доказателство, че става въпрос за изображение на Орфей, категоричен е историкът. Дори в римската епоха това да е Аполон, в римската епоха боговете често обединяват своите функции, пояснява специалистът. Не се изключва възможността да става дума за Орфей, но предаден и с черти на Аполон. Това е често срещано, а терминът в науката е хипостаза.

В митологията от времето на римската епоха е известна силната връзка между Аполон и Орфей. Според късни гръцки версии даже Орфей бил син на Аполон и музата Калиопа. И понеже тук имаме една късна реплика, хипостаза, възможно е двата бога да са изобразени едновременно, сочат специалистите.

Откриването на статуетката е изключително важно за определянето на светилището като храм на Орфей. На екипа бе нужна "следа", която да води в тази посока, обясни проф. Овчаров.

Отделно, че изображението е едно прекрасно произведение на изкуството. Досега в историческия музей в Кърджали няма екземпляр от такава сериозна класа и качество, твърдят специалистите.

Изключително сме благодарни на спонсорите ни M-tel, Moto Рfoe и Националния исторически музей, благодарение на които проучванията се случват, добави проф. Овчаров.

Галина СТЕФАНОВА

++++++++++++++


http://www.segabg.com/08072005/p0030012.asp
8 Юли 2005


i0301202.gif
Уникална бронзова фигура на Орфей открита в Татул
За разлика от паметника на Орфей над Кърджали, където певецът бе изобразен като левичар, в античната фигурка пластината, с която са се дърпали струните, е в дясната му ръка.
СНИМКА: НЕНКО СТАНЕВ
Ненко Станев
Уникална бронзова фигура на Орфей от I-II век след Христа беше открита до древното светилище край момчилградското село Татул, обяви проф. Николай Овчаров. Античният предмет бил дарен от местен жител, пожелал да остане анонимен.

Статуетката е висока 9,5 см и изобразява гол мъж, опрял се на лира със стойка. Личното ми мнение е, че това е късноримско изображение на Орфей, заяви проф. Овчаров. Другите хипотези са, че статуетката е на бог Аполон Китарет или че е съчетание на 2 образа - Орфей и Аполон.

Фигурката е част от композиция. Овчаров допуска, че става въпрос за подвижен олтар. Според него е твърде възможно култовият комплекс край Татул да е символично светилище на Орфей, каквото досега не е намирано. Напоследък в Родопите масово се прави туристическа кампания с името на митичния певец.

+++++++++++++++++


http://www.monitor.bg/bulgaria/article?sid=&aid=46160&eid=409
Брой: 2265, Петък, 08 Юли 2005

Екипът на професор Николай Овчаров се натъкна на уникален бял римски храм от I век

Нови невероятни разкрития в Татул

Археолозите са категорични: светилището край селото е на Орфей


Вилдан Байрямова


Между земята и небето



Жителите на село Татул разказват легендата, според която Орфей поискал да бъде погребан между земята и небето. А мястото където археолозите откриха светилището сякаш действително се намира там, коментират хората. Те твърдят, че се зареждат с положителна енергия и че като се заслушат в шумовете на планината, наистина долавят звуците на Орфеевата лира.
Бронзова статуетка дари анонимен
Римски бронзов Орфей дарен от анонимен жител на Кърджали на археолозите е ключът за разгадаване на светилището на Орфей край с. Татул. Специалистите смятат, че малката пластика е отчупена от многофигурна композиция, която вероятно е била преносим олтар, използван от древните хора.

Професор Николай Овчаров и шефът на музея в Кърджали Павел Петков ще отредят централно място на пластиката в огромната експозиция.


"Намирането на такава статуетка не ни изненадва. Известно е, че освен монумента в центъра на светилището, цялата околност на 1-2 километра е осеяна с подобни обекти. Намираме изобилна керамика както от преди н.е., така и керамика и монети от римския период", каза още той. Тези ритуални вещи са били оставяни или хвърляни по склоновете на светилището, което се извисява над долините на околните реки. В митологична енциклопедия Орфей е изобразен свирещ на лира и в ръка с абсолютно същия плектър. Животните край него го слушат. Изображението е от мозайка в Палермо от III в. Значи точно от периода III-II в., който проучваме на Татул", обяснява археологът. Именно този елемент от статуетката ­ плектърът, ги затруднил. След консултация със специалистката по римска пластика от Археологическия музей при БАН Павлина Илиева станало ясно, че това е тънка рогова или целулоидна пластина. С нея при свиренето се придърпват струните на лирата.

Уникалната статуетка е още едно доказателство, че светилището край село Татул е посветено на Орфей.



"Тази статуетка е една огромна крачка към категоричното определяне на храма като Орфеев", твърди Овчаров. Според късни гръцки версии пък Орфей е син на Аполон и на музата Калиопа. Той се противопоставя на Дионис, славейки единствено Аполон. Заради това Дионис заповядва на менадите да го разкъсат. "Връзката с Аполон е много важна. Поради това може да се окаже, че статуетката е изображение на събирателен образ на двамата. Фактът, че на светилището на Татул намираме образа на музикант, за мен означава късно-римско изображение на Орфей. Това изцяло съвпада с вече изказаната от нас хипотеза, че проучваме едно символично светилище, посветено именно на Орфей. А то е единственото, разкривано не само по нашите земи, но и в Европа", категоричен е Овчаров. Уникалната находка ще бъде реставрирана и консервирана, след което ще бъде поставена на централно място в огромната експозиция на музея в Кърджали. До края на месеца трябва да приключи тазгодишната експедиция на археолозите в Татул. След това те ще се отправят към Свещения град на траките Перперикон ­ другият хит на Източните Родопи.
с. 1

скачать файл